Sport: preventie en sportblessures

Miljoenen mensen in Nederland doet wekelijks aan sport. Van jong tot oud en van wandelen tot `risico` sporten zoals snowboarden/skiën.

Voor de gezondheid een positief feit. Lichaamsbeweging is een gezond feit.
Echter kent sporten ook een negatieve keerzijde en dat zijn de sportblessures, waarvan er ook jaarlijks miljoenen ontstaan.

Voorbeelden van sportblessures:

-    Vermoeidheidsklachten benen / voet(en);
-    Hielpijnklachten;
-    Peesplaatklachten (fasciitis plantaris);
-    Voorvoetklachten (metatarsalgie);
-    Mortonse neuralgie / Morton`s neuroom;
-    Eeltvorming / Likdoorn(s);

-    Enkelklachten (overbelasting / instabiliteit);
-    Achillespeesklachten;
-    Scheenbeenklachten;
-    Knieklachten;

 Lopersknie;
( iliotibiaal frictiesyndroom van de knie: Net boven de aanhechting van de peesplaat aan het onderbeen, kan de pees schuren over de buitenzijde van de knie. Als dat langere tijd gebeurt, kan er irritatie en uiteindelijk een slijmbeursontsteking ontstaan.)
Jumpersknee;
(overbelasting van de aanhechting van de strekpees van de knie aan de knieschijf. Er ontstaan kleine scheurtjes in de pees, die vaak moeilijk genezen door plaatselijk verminderde doorbloeding).
Voetbalknie;
(scheur in binnen- dan wel buiten meniscus van de knie)
Bandletsel;
( binnen- buitenband en/of de kruisbanden van de knie)
Patello femorale klachten:
(retropatellaire condropathie. Retropattellair staat voor achter de knieschijf.  Condropathie betekent kraakbeenletsel)
Verminderde kwaliteit van het kniegewricht;
(artrose)


Wanneer u eenmaal door een sportblessure getroffen wordt, wilt u zo snel mogelijk weer fit worden. Raadzaam is om daarbij de stand en functie van uw voeten te laten onderzoeken voor een optimaal herstel.

sporten.jpg
 
Preventie

Goed materiaal (sportschoen, kleding en wanneer noodzakelijk sportzool), in combinatie met een juiste opbouw van de sportbelasting, is een goede basis om sportblessures voor te blijven.

Wanneer u bijvoorbeeld van plan bent om te gaan hardlopen of te veranderen van sportintensiteit of zelfs van sport wisselt, is het raadzaam om hierin de stand en functionaliteit van uw voeten , enkels, knieën en heupen te laten onderzoeken.

Wanneer er in sprake is van een ongelijke (asymmetrische) stand van bijvoorbeeld de enkel-voet, knie en/of heup kan dit invloed hebben op uw optimale sportprestaties.

Podoloog Van der Spek helpt u bij het inventariseren van risico`s door het in kaart brengen van de stand en beweeglijkheid van uw voeten.
Afwijkingen in stand kunnen door middel van een schoen- en zooladvies verbeterd worden. 
Uit het consult en onderzoek komt een voor u passend advies naar voren.